germeni-de-grau

Încă la mijlocul secolului trecut cercetătorul maghiar Edmond Bordeaux Szekely a clasificat produsele alimentare în 4 categorii corespunzătoare valorilor sale nutritive și beneficiilor aduse sănătății. Așa zisa mîncare biogenetică e cea care se consideră renovatoare și trebuie sa constituie 25% din rația alimentară zilnică. Cel mai bun exemplu sunt semințele de cereale și nuci germinate. Partea leului de circa 50% revine fructelor și legumelor ecologic pure – mîncare bioactivă. Și la fel în limita la 25% se recomandă să ne delectăm cu bucate biostatice, adică preparate termic (dar oricum germinate în prealabil). Deși au trecut aproape 100 de ani, statele în curs de dezvoltare încă nu au prins firul ideei de alimentație rațională, naturistă și echilibrată. Germenii de cereale aduse în centrul atenției de către teoria lui Szekely sunt un reprezentant valoros al acestei concepții sănătoase.

De ce să alegem cerealele germinate în folosul celor integrale? Cerealele integrale abundă în gluten, sursa a circa 55 de maladii, măresc rapid nivelul de glucoză în sînge, conțin antinutrienți – substanțe chimice ce intervin negativ în absobția nutrienților, sunt asociate cu așa maladii ale creierului precum ataxia cerebeloasă și schizofrenia, creează dependență și cresc conținutul colesterolului rău – cu densitate scăzută.

Orice semințe sunt acoperite natural de substanțe chimice denumite inhibitori de enzime care previn germinarea preamatură și stochează nutrienții necesari dezvoltării plantei. Consumînd astfel de substanțe precum acidul fitic, oxalic, inhibitorul de tripsină, lectina noi blocăm semnificativ absorbția mineralelor indispensabile organismului precum calciul, fierul, zincul, magneziul, cuprul. Astfel ajungînd la maladii ale rinichilor, gută, artrita reumatoidă, hipertrofia pancreasului, etc. Savanții afirmă ca ingerarea unei cantități sporite de lectină este echivalentă dupa consecințe consumului excesiv de alcool, căci imediat survin voma, crampele, diareea, și este un semnal pentru TGI de a-și evacua conținutul. În sumă antinutrienții suprimă imunitatea, creșterea și multiplicarea celulară. Germinarea depășește această problemă și ne ajută să beneficiem de comorile germenului, vitaminele B, E, minerale, antioxidanți și acizi grași.

Datorită unei compoziții bogate în polifenoli germenii de grîu pot participa la prevenirea infarctului cerebral și a aterosclerozei, hipertensiunii,  cancerului și sporirea metabolizării lipidelor în ficat, posedă efect bactericid. În ziua de azi cînd daunele aduse tuturor sistemelor de organe de către radicalii liberi ating cote maxime, noi putem oferi dovezi experimentale a conținutului extraordinar a unor astfel de antioxidanți precum vitamina C, niacina, riboflavina în germenii cerealelor. Polifenolul resveratrol prevenind agregarea plachetară și avînd efect vasorelaxant ne este un suport în reducerea inflamației, riscului bolilor pandemice cardiovasculare, și încetinirea proceselor de îmbătrînire. Germinarea în soluții cu conținut de seleniu e plină de avantaje în simptomele de astm, ameliorarea fertilității, regularea secreției glandei tiroide.

În SUA din 2004 pînă în 2014 a sporit considerabil utilizarea germenilor de cereale în pîine și produse de panificație, fulgi pentru micul dejun, snackuri, paste, pulberi și băuturi nutriționale.

Știind că semințele germinate sunt ușor de digerat, măresc disponibilitatea proteinelor și conținutul de fibre, reduc alergenii din cereale, îmbunătățesc circulația sangvină, reduc riscul defectelor  de tub neural la copii, cataractei și degenerării maculare, de ce să nu ne pronunțăm pro utilizării cît mai largi al acestor zăcăminte ale naturii în alimentația noastră, a oamenilor, care căutam mereu secretul tinereții fără bătrînețe, și nu numai a fraților noștri mai mici.

Beneficiile aduse de semințele germinate sunt o întruchipare vie a îndemnului lui Hippocrates de a lăsă alimentul să ne fie medicament.

Valeria Grigoriev,

anul III Facultatea de Farmacie